dimecres, 29 d’abril del 2009

Model Social i Democràtic d'Educació de Persones Adultes


Tenim el privilegi de viure en una societat activa, les associacions de tota mena són un motor d’idees, d’innovació,... n’hi ha per tot arreu i de tota mena. També en podem trobar en l’àmbit de l’educació d’adults. Un exemple força interessant és l’Associació d'Educació de Persones Adultes ( www.aepa1983.org ). És una associació sense ànim de lucre amb la finalitat de promoure activitats relacionades amb l'educació de persones adultes com a instrument per a superar qualsevol tipus de desigualtat social, ja sigui per raó de sexe, cultura, nivell educatiu, edat o situació econòmica. Dos dels seus objectius són:
- Promoure una alternativa oberta a l'educació i a la participació cultural de les persones adultes, que aglutini tot tipus d'iniciatives públiques, tant institucionals com populars, dins d'un concepte de servei públic caracteritzat per l'absència de lucre, la gestió democràtica, el pluralisme ideològic, l'obertura a l'entorn i la qualitat pedagògica.
- Difondre i desenvolupar el Model Social i Democràtic d'Educació de Persones Adultes.


De la seva web us recomano la lectura del document "Model d'educació de persones adultes AEPA-FACEPA" ( www.aepa1983.org/cat/pdf/Model_democratic_EPA.pdf )

Alguns fragments:

Els centres educatius de persones adultes han d'estar connectats activament a la xarxa d'entitats, moviments, projectes i recursos d'un territori per tal de potenciar la participació social i cultural, i la millora de la qualitat de vida de l'entorn.

Els col·lectius susceptibles d'exclusió social s'han de considerar prioritaris en totes les accions de formació i de participació social (nivells inicials de formació, immigrants, persones acollides al PIRMI, etc.)

Els projectes i centres d'EPA s'han de gestionar democràticament, això significa obrir tots els espais de decisió i organització als participants. En aquesta línia els consells de centre han d'estar formats majoritàriament pels participants i s'ha de potenciar la creació d'associacions de participants i d'altres moviments socials.

Els projectes i centres educatius han de ser avaluats públicament i de forma regular per tots els participants, entitats de l'entorn i instàncies administratives per tal d'assegurar que es donen les condicions anteriors.

Publiquen també una revista, en particular trobo francament interessant el número que es titula “L'Educació de Persones Adultes a Catalunya. Perspectives i propostes”, malgrat ser editat l’any 2006 molta de la informació que presenta és de plena actualitat.
(www.aepa1983.org/descargas/revista2.pdf )

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada